Att tänka rätt är avgörande när du väljer digitala skärmar. Du vill ha valuta för pengarna i kombination med tillförlitlighet och att skärmen är lämplig för just ditt ändamål. Frågan är, hur hittar du rätt? Här tänkte vi förklarar några av grunderna.
Några första frågor vi ställer till våra kunder är:
I denna handledning kommer vi prata om utomhusskärmar.
Annat ord för bildkvalité. Upplösningen anger hur mycket “synligt” innehåll en skärm kan visa. Miljontals pixlar skapar innehållet som visas på en skärm och upplösningen anger hur många pixlar en skärm kan visa horisontellt eller vertikalt.
Du känner förmodligen till FHD (Full HD) och UHD/4K (Ultra HD) etc. som är den erkända branschstandarden för att visa hur många pixlar en skärm kan visa. Det pratas även ofta om 16:9 format.
FHD = 1920×1080 pixlar ordnade över skärmen, 1920 horisontellt och 1080 vertikalt.
4K = 3840×2160 pixlar ordnade över skärmen, 3840 horisontellt och 2160 vertikalt.
Man kan välja orientering på skärmen mellan så kallad “Landskap” (liggandes) eller “Porträtt” (stående). Man skulle kunna tro att ju större skärm, desto mer upplösning, eller hur? Faktum är att 42”-skärmar kan ha samma 1080p-upplösning som 55”-skärmar. Men får du valuta för pengarna? Du får större skärm, men kan den visa mer synligt innehåll? Svaret är då nej! Om du använder skärmar med 1080p-upplösning för att visa innehåll, begränsar du mängden innehåll du kan visa, oavsett om du använder 42”- eller 55”-skärmar.
Med det i åtanke vill du förmodligen veta vilken skärmtyp som ger mest valuta för pengarna. 1080p-skärmar är än så länge ledande på marknaden, med möjligheten att visa mer innehåll och prisnivå är två av de viktigaste faktorerna som gör dessa skärmar till det mest attraktiva valet.
Detta beror på att 4K-skärmar fortfarande är prissatta som ett premiumalternativ och kostar därefter. Dessutom krävs mycket mer datorkraft för att visa innehåll med 4K-upplösning. Vi rekommenderas att du använder 1080p-skärmar för att komma igång.
Att välja skärmstorlek kommer att bestämmas av flera faktorer.
Val av skärmstorlek kan vara lite krångligt. Det finns dock tre viktiga saker att tänka på när du väljer skärmar för din digitala skyltinstallation:
Alla skärmar har idag HDMI eller liknande ingång där man kopplar in sin mediaspelare. Det går även att beställa med inbyggd dator där man installerar programvaran och sen är det bara köra igång. Finns att tillgå med flera olika operativsystem beroende på vilket publiceringssystem som ni är vana att använda.
Utseendet på en skärm är mest påverkat av skärmkanten/ramen som omger bildskärmen. Ju större ram, desto större/klumpigare ser skärmen ut. På samma sätt, om ramen är stor, så upplever man att skärmen “ser mindre ut”. Tunnare ramar är mer estetiskt tilltalande, men med ett bättre “utseende” kommer ett högre pris.
Med en smalare ram kommer skärmen även att få en bättre passform i ett skyddande hölje, samtidigt som dina skärmar blir mer visuellt tilltalande.
Skärmskydd för digitala utomhusskärmar är en nödvändighet. De finns i 2 varianter. Vägghängda skärmar och markskåp så kallade “totems” som bilden under visar.
Om du planerar att använda skärmar av konsumentkvalitet utomhus, oskyddat, är det troligt att skadorna kommer att upphäva garantin. Därför rekommenderar vi att du köper skärmar av kommersiell kvalitet som är avsedda för utomhusbruk.
Kommersiella skärmar har en högre prislapp, men de är utformade för kontinuerlig användning i 16/7 eller 24/7 (timmar/dygn) och tenderar att vara mycket högre kvalitet än konsumentskärmar. Det betyder inte att du måste köpa skärmar av kommersiell kvalitet för det, men baserat på erfarenhet har konsumentskärmar tre grundläggande brister:
1. Skärmkanten – Kanten på konsumentskärmar tenderar att vara tjockare i botten på vissa modeller. Om du planerar att installera digitala skyltar i stående orientering så ser de ojämna ut. Skärmar för kommersiellt bruk har en tunnare, jämnare ram (lika bred på alla kanter), vilket gör dem bättre lämpade för användning i stående orientering.
2. Tillverkningskvalitet – Kommersiella skärmar är tillverkade för att hålla längre. De kan vara påslagna under längre perioder, medan konsumentskärmar inte är specifikt utformade för samma typ av användning. Men om du behöver sänka kostnaderna kan konsumentskärmar göra jobbet. Var bara medveten om att de kanske inte håller så länge och står inför potentiell ”blackout” som ett resultat av exponering för direkt solljus, samtidigt som det kostar dig mer på lång sikt.
3. Funktionalitet – Jämfört med skärmar av kommersiell kvalitet har konsumentskärmar inte några av de väsentliga funktioner som behövs utomhus. Exempelvis automatisk ljusreglering. Oavsett om det är konsument eller kommersiellt, kontrollera alltid att skärmen har de funktioner just du behöver.
När du använder digitala skärmar utomhus anser vi att du bör tänka på följande:
Visste du att standardskärmar (konsument) har ljusstyrka 450 nits vilket är oläsligt i starkt solljus. Som ett resultat av det har det skett en kraftig ökning av antalet skärmar med hög ljusstyrka som finns tillgängliga på marknaden. Skärmar med hög ljusstyrka håller budskapets synlighet även i starkt solljus. Ljusstyrka, ofta beskriven som luminans, är måttet på hur mycket ljusintensitet som kommer från ett visst område och hur mycket av det ljuset som kan uppfattas av det mänskliga ögat när man tittar på en skärm från en viss vinkel. Luminans mäts i candela per kvadratmeter, ett mått som även kan kallas “nit”.
Vad du behöver veta är – för att en skärm ska vara synlig i direkt solljus behöver du en skärm med en ljusstyrka på minst 2000 nits men använd gärna 3000 nits eller ännu högre för bäst resultat. Det kostar lite mera men är väl investerade pengar.
Regn, snö, kondens och temperatur är de stora riskerna som orsakar skador på digitala skärmar som används utomhus. Det bästa sättet att förebygga skador på digitala skärmar i utomhusmiljö är skydd i form av inkapsling.
För inomhus & utomhusbruk med en drifttid på mellan 8 – 14 timmar beroende på vald storlek och modell.
Vi har gemensamt mer än 40 års erfarenhet av olika typer av skyltinstallationer i olika typer av utomhusmiljöer exempelvis butiker, arenor och andra offentliga miljöer. Våra produkter kan monteras på vägg, stolpe eller med takfäste beroende på platsens förutsättningar.