fbpx

11 Värdefulla råd för skapande av ”Content” till din digitala skärm!

11 Värdefulla råd för skapande av ”Content” till din digitala skärm!

För dig som vill skapa bra innehåll på dina skärmar är detta en artikel som du inte får missa.

Vi nämner 11 punkter som förbättrar innehållskvaliteten på ditt content på dina digitala skärmar.

1. Använd animerad grafik men kontrollerat.

Animationer är ofta mer attraktiva än statisk reklam animationerna gör automatiskt att man tittar på skärmen för att man uppfattar att det rör på sig, och det är också en framstående fördel med den digitala skärmen. Så missa inte chansen att använda rörliga bilder eller filmer för att fånga tittarnas uppmärksamhet!

Dåliga animeringar kan emellertid leda till att man inte uppmärksammar den centrala informationen i innehållet. Håll därför en måttlig frekvens för att förhindra att distrahera tittarna.

 

2. Förstärk ditt betonande innehåll.

Det finns ett talesätt på nästan alla områden – “försök att göra mer med mindre”. Genom att lägga till några typsnittseffekter eller fetstil kan du enkelt markera ditt betonade innehåll. Dessutom kan du använda kontrasten för att markera detta innehåll.

Försök få folk att lägga märke till det viktigaste avsnittet i innehållet. Den tid som personen i fråga kommer att lägga på att titta på skärmen är kort, och du bör därför maximera reklameffekten så mycket som möjligt under den begränsade tiden.

 

3. Gör innehållet i skärmen kort men exakt.

Människor föredrar alltid kort och tematiskt innehåll framför långa och komplexa meningar. Var uppmärksam på att hålla dem logiska och korta, och inkludera också nyckelpunkterna.

 

4. Balansera grafiken och upplösningen.

I allmänhet har storleken på din grafik ett negativt förhållande till skärmupplösningen, det vill säga ju lägre upplösningen skärmen har, desto större bör grafiken vara. Använd inte för detaljerade bilder, det är inte till någon nytta och riskerar att mottagaren inte uppfattat ditt “budskap” rätt.

 

5. Håll videolängden rimlig och uppdatera dina annonser

Publiken för digitala skärmar är ofta i rörelse, de kommer inte att sitta still i en soffa för att titta. Redigera därför videolängden till rimliga värden, till exempel 10 sekunder eller 15 sekunder baserat på hur länge din målgrupp kommer att titta på skärmarna vid just den platsen.

Försök dessutom att visa färskt innehåll som nya annonser, väder, nyheter och så vidare men som inte ständigt upprepas.

 

6. Skapa realtids- och interaktivt innehåll

Dessa typer av innehåll kan vara sociala medier, liveuppdateringar, resultat och kommentarer i realtid. All denna information kan hjälpa till att engagera och underhålla.

 

7. Testa innehållet

Kontrollera läsbarheten av innehållets text, färg och bild. Se till att innehållet är lämpligt och lättförståeligt för mottagaren och för att minska risken för missuppfattning. Be en kollega eller gärna någon utanför din verksamhet att kontrollera och ge synpunkter innan du publicerar.

 

8. Undvik för ljusa färger som bakgrund

Om du ofta använder ljusa färger som vitt för full skärmbakgrund kan vissa problem orsakas. För det första kan det minska livslängden för skärmen. För det andra kommer det att kosta mer el för den ökade strömförbrukningen. För det tredje kan tittarna känna sig obekväma med den för ljusa bakgrunden.

Använd bara mjuka färger som skärmbakgrund och se till att ljusstyrkan är på en lämplig nivå. Vi anser att det alltid ska användas automatiskljusreglering på digitala skärmar i utomhusmiljöer.

 

9. Välj läsbara teckensnitt

Det rekommenderas att du väljer vanliga typsnitt som Arial eller liknande men använd det som du tycker är passande för innehållet. Och tänk på att texten ska vara stor och kort.

Om du vill använda vissa texteffekter glöm inte att kontrollera effekten och använd några metoder för att maximera läsbarheten, till exempel med måttliga rörelser och kontrastfärger.

 

10. Smidig övergång

När du växlar från en video till den andra, försök att använda några övergångseffekter som enkel “fade in och fade out”. Övergången bör vara märkbar men inte dramatisk för att undvika att distrahera.

 

11. Hitta professionella producenter

Om du anser att du själv inte är så skicklig på att skapa innehållet är det bara att hitta professionella annonsproducenter som hjälper dig att skapa budskap. Det kan spara mycket tid och energi samt leverera innehåll som har goda effekter.

När du köper digitala skärmar från oss kan vi hjälpa dig med att skapa material, men även rekommendera andra annonsmakare eller reklamförsäljare, så att du kan öka dina intäkter.

Tack för att du har läst denna artikel, följ oss gärna på våra sociala medier för att hålla dig uppdaterad samt få information om nya produkter.